CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR
”PE URMELE LUI ION BARBU”
EDIȚIA
a II-a, IONEȘTI, 25 MARTIE 2017
CLASA
a VIII - a
TOATE SUBIECTELE VOR FI REZOLVATE
INTEGRAL PE FOAIA DE CONCURS!
SUBIECTE:
Se
dă textul:
„Cei trei lăutari cântă
lângă şopron să-şirupă arcuşurile. Briceag, cu piciorul pe o buturugă, cu cotul
stâng pe genunche, cu obrazul culcat
pe vioară, cu ochii închişi, îşi sfârâie degetele pe strune şi cântecul saltă aprig, înfocat. Holbea e chior şi are un picior mai scurt, iar
la vioară numai trei coarde, dar secondează cu aceeaşi patimă cu care
Gâvan, un ţigan urât şi, negru ca un harap, apasă cu arcul pe strunele gordunii
[...].
Subt tropotele jucătorilorse hurducă pământul. Zecile
de perechi bat jocul Ardeleana cu
atâta pasiune că potcoavele flăcăilor scapără scântei, poalele fetelor se
bolbocesc, iar colbul de pe jos se învâltoreşte, se aşează în straturi groase
pe feţele brăzdate de sudoare, luminate de oboseală şi de mulţumire. Cu cât
Briceag iuţeşte cântecul, cu atât flăcăii se îndârjesc, îşi înfloresc jocul,
trec fetele pe subt mână, le dau drumul să se învârtească singure, ţopăie pe loc ridicând tălpile, îşi
ciocnesc zgomotos călcâiele, îşi pleznesc tureacii cizmelor cu palmele
năduşite... Glasurile se îneacă în nourul de praf ce-i îmbrăţişează pe toţi... Rareori
începe vreunul mai poznaş câte o
chiuitură, în tactul svăpăiat al jocului, cu ochii pe dos, cu gâtul răguşit.
Dar după două versuri o sfârşeşte
într-un iuit aspru, istovit. Apoi dansul urmează tăcut, din ce în ce parcă mai
sălbatec”.
(Liviu Rebreanu, Ion)
Cerințe:
A.
1. Cuvântul chiuitură este
format prin:
a) compunere;
b)
derivare; (3p)
c)
schimbarea valorii gramaticale.
2. Sinonimele
contextuale ale cuvintelor jucătorilor, se hurducă, poznaș sunt în ordine:
a) norocoșilor, se dărâmă, buclucaș;
b) dansatorilor, se zdruncină, buclucaș;
(3p)
c) oamenilor, se macină, nostim.
3. Antonimele contextuale ale cuvintelor: țopăie, imbrățișează, rareori, zâmbete sunt în ordine: zdupăie, felicită, câteodată, râsete. A / F
(3p)
4. Găsiți
în text un cuvânt care să conțină un diftong și un cuvânt care să conțină un
hiat. (3p)
5. Notați
câte litere și câte sunete există în cuvintele: chior, picior, geme. (3p)
6. Propoziția
subordonată predicativă este realizarea unui verb copulativ la nivel de frază. A / F (3p)
7. Precizați
valoarea morfologică, din text, a cuvântului aprig și construiți un enunț în care să aibă altă valoare
morfologică. Numiți-o.
(3p)
8. Menționați
valoarea morfologică a cuvintelor culcat,
e, două.
(3p)
9. Funcțiile
sintactice ale cuvintelor lăutari, trei, Ardeleanca
sunt în ordine:
a)
subiect, atribut adjectival, atribut
apozițional;
b)
complement cicumstanțial de mod, nume predicativ, complement cicumstanțial de
mod; (3p)
c) atribut
substantival, subiect, complement circumstanțial de mod.
10. Construiți o frază în care să existe cel puțin
două propoziții subordonate. Notați felul tuturor propoziților obținute.
Se dă textul:
„ - Michael: E
doar matematică.
- Sucre: Şi
dacă matematica ta e greşită?
- Michael: O să
sapi într-o duzină de ţevi de benzină din perete. Va avea loc o explozie şi vom
fi arşi de vii.
- Sucre: Dar
eşti bun la mate, nu-i aşa?
- Michael: Nu
ai altă variantă decât să crezi că sunt..! E singura șansă de a evada!”
(Prison Break)
B. Imaginați – vă, într – o compunere de minim 20 de
rânduri, că ați naufragiat pe o insulă pustie și că Poezia și Matematica sunt
singurii voștri prieteni care ar putea să vă salveze. Cum? (15p)
În compunerea ta, trebuie:
-
să dai un titlu sugestiv compunerii;
-
să respecți părțile unei compuneri;
-
să folosești un limbaj expresiv;
-
să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a
evenimentelor;
-
să precizezi două elemente ale contextului
spațio-temporal;
-
să ai un conținut adecvat cerinței;
-
să respecți limitele de spațiu indicate.
BAREM CLASA A VIII-A
MODEL I
Barem:
A.1. b (3p)
2. b (3p)
3. F (3p)
4. diftong= coarde, vioară, sfârâie, secondează;
hiat=lăutari (3p)
5. chior=5litere,
3sunete (1p); picior= 6litere, 5sunete (1p); geme=4litere, 4sunete(1p). =3p
6. F(3p)
7. în text, aprig = adverb (1,5); aprig =
adjectiv(determină un substantiv (1,5), Omul aprig...3p;
8. culcat=
adjectiv provenit din verb la participiu (1p); e = verb copulativ(1p); două =
numeral cardinal cu valoare adjectivală(1p) =3p;
9. a (3p);
10. Pentru construirea unei fraze = 1p; pentru
delimitarea corectă a propozițiilor = 1p; pentru stabilirea felului propozițiilor
identificate = 1p
(3p)
B. 15p
- coerența
textului, succesiunea logică a ideilor .....................................3p
- respectarea
părţilor unei compuneri......................................................3p
- proprietatea
termenilor, bogăţia şi expresivitatea vocabularului..........2p
- adecvarea
conținutului la cerință............................................................2p
- ortografia
..............................................................................................1p
- punctuația
.............................................................................................1p
- redactare................................................................................................1p
-
originalitate............................................................................................1p
- creativitate.............................................................................................1p
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu