Totalul afișărilor de pagină

duminică, 26 martie 2017

SUBIECTE+BAREM - CLASAA VIII-A, LB.ROMÂNĂ



CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR

”PE URMELE LUI ION BARBU”

EDIȚIA a II-a, IONEȘTI, 25 MARTIE 2017
scoalaionesti.blogspot.ro                  LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ

CLASA  a VIII - a
TOATE SUBIECTELE VOR FI REZOLVATE INTEGRAL  PE FOAIA DE CONCURS!

SUBIECTE:
Se dă textul:

„Cei trei lăutari cântă lângă şopron să-şirupă arcuşurile. Briceag, cu piciorul pe o buturugă, cu cotul stâng pe genunche, cu obrazul culcat pe vioară, cu ochii închişi, îşi sfârâie degetele pe strune şi cântecul saltă aprig, înfocat. Holbea e chior şi are un picior mai scurt, iar la vioară numai trei coarde, dar secondează cu aceeaşi patimă cu care Gâvan, un ţigan urât şi, negru ca un harap, apasă cu arcul pe strunele gordunii [...].
Subt tropotele jucătorilorse hurducă pământul. Zecile de perechi bat jocul Ardeleana cu atâta pasiune că potcoavele flăcăilor scapără scântei, poalele fetelor se bolbocesc, iar colbul de pe jos se învâltoreşte, se aşează în straturi groase pe feţele brăzdate de sudoare, luminate de oboseală şi de mulţumire. Cu cât Briceag iuţeşte cântecul, cu atât flăcăii se îndârjesc, îşi înfloresc jocul, trec fetele pe subt mână, le dau drumul să se învârtească singure, ţopăie pe loc ridicând tălpile, îşi ciocnesc zgomotos călcâiele, îşi pleznesc tureacii cizmelor cu palmele năduşite... Glasurile se îneacă în nourul de praf ce-i îmbrăţişează pe toţi... Rareori începe vreunul mai poznaş câte o chiuitură, în tactul svăpăiat al jocului, cu ochii pe dos, cu gâtul răguşit. Dar după două versuri o sfârşeşte într-un iuit aspru, istovit. Apoi dansul urmează tăcut, din ce în ce parcă mai sălbatec”.
                                  
(Liviu Rebreanu, Ion)

Cerințe:
A.
1.      Cuvântul  chiuitură  este  format prin:
a)  compunere;
b) derivare;                                                                                                                               (3p)
c) schimbarea valorii gramaticale.
2.      Sinonimele contextuale  ale  cuvintelor jucătorilor, se hurducă, poznaș sunt în ordine:
a) norocoșilor, se dărâmă, buclucaș;
b) dansatorilor, se zdruncină, buclucaș;                                                                                   (3p)
c) oamenilor, se macină, nostim.
3.       Antonimele contextuale  ale cuvintelor: țopăie, imbrățișează, rareori, zâmbete  sunt în ordine: zdupăie, felicită, câteodată, râsete.                         A / F                                                                                     (3p)
4.      Găsiți în text un cuvânt care să conțină un diftong și un cuvânt care să conțină un hiat.           (3p)
5.      Notați câte litere și câte sunete există în cuvintele: chior, picior, geme.                                     (3p)
6.      Propoziția subordonată predicativă este realizarea unui verb copulativ la nivel de frază. A / F (3p)
7.      Precizați valoarea morfologică, din text, a cuvântului aprig și construiți un enunț în care să aibă altă valoare morfologică. Numiți-o.                                                                                                              (3p)
8.      Menționați valoarea morfologică a cuvintelor culcat, e, două.                                                  (3p)
9.      Funcțiile sintactice ale cuvintelor lăutari,  trei,  Ardeleanca   sunt  în ordine:
a) subiect, atribut adjectival,  atribut apozițional;
b) complement cicumstanțial de mod, nume predicativ, complement cicumstanțial de mod;           (3p)
c) atribut substantival, subiect, complement circumstanțial de mod.
10.  Construiți o frază în care să existe cel puțin două propoziții subordonate. Notați felul tuturor propoziților obținute.

Se dă textul:

„ - Michael: E doar matematică.
- Sucre: Şi dacă matematica ta e greşită?
- Michael: O să sapi într-o duzină de ţevi de benzină din perete. Va avea loc o explozie şi vom fi arşi de vii.
- Sucre: Dar eşti bun la mate, nu-i aşa?
- Michael: Nu ai altă variantă decât să crezi că sunt..! E singura șansă de a evada!”
(Prison Break)

B. Imaginați – vă, într – o compunere de minim 20 de rânduri, că ați naufragiat pe o insulă pustie și că Poezia și Matematica sunt singurii voștri prieteni care ar putea să vă salveze. Cum?                                  (15p)

În compunerea ta, trebuie:
-          să dai un titlu sugestiv compunerii;
-          să respecți părțile unei compuneri;
-          să folosești un limbaj expresiv;
-          să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
-          să precizezi două elemente ale contextului spațio-temporal;
-          să ai un conținut adecvat cerinței;
-          să respecți limitele de spațiu indicate.




BAREM CLASA A VIII-A
MODEL I


Barem:
A.1. b (3p)
2. b (3p)
3. F (3p)
4. diftong= coarde, vioară, sfârâie, secondează; hiat=lăutari (3p)
5.  chior=5litere, 3sunete (1p); picior= 6litere, 5sunete (1p); geme=4litere, 4sunete(1p). =3p
6. F(3p)
7.  în text, aprig = adverb (1,5); aprig = adjectiv(determină un substantiv (1,5), Omul aprig...3p;
8. culcat= adjectiv provenit din verb la participiu (1p); e = verb copulativ(1p); două = numeral cardinal cu valoare adjectivală(1p) =3p;
9. a (3p);
10. Pentru construirea unei fraze = 1p; pentru delimitarea corectă a propozițiilor = 1p; pentru stabilirea felului propozițiilor identificate = 1p                          (3p)
B. 15p
- coerența textului, succesiunea logică a ideilor .....................................3p
- respectarea părţilor unei compuneri......................................................3p
- proprietatea termenilor, bogăţia şi expresivitatea vocabularului..........2p
- adecvarea conținutului la cerință............................................................2p
- ortografia ..............................................................................................1p
- punctuația .............................................................................................1p
- redactare................................................................................................1p
- originalitate............................................................................................1p
- creativitate.............................................................................................1p




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu