Totalul afișărilor de pagină

duminică, 26 martie 2017

SUBIECTE +BAREM CLASA A VI-A, LB. ROMÂNĂ



CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR
”PE URMELE LUI ION BARBU”
EDIȚIA a II-a, IONEȘTI, 25 MARTIE 2017
scoalaionesti.blogspot.ro           LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA  a  VI- a
TOATE SUBIECTELE VOR FI REZOLVATE INTEGRAL  PE FOAIA DE CONCURS!

SUBIECTE:
Se da textul :            

      „Trăsura porni.
Urcându-se în genunchi pe pernă, cu bărbia spriji­nită de poclit, Dănuţ privi îndelung, cu melancolică invidie, pe din ce în ce mai micşoratul Gheorghiţă. La fel priveau copiii, căţăraţi de-a lungul porţii, pe străjerul stejarului cu zmeul.
Rămas stăpîn, Gheorghiţă a Marandei dezmierdă sfoara întinsă şi sonoră ca o strună... şi nesocotind bunătăţile din pumnul închis, se aşeză la pămînt sprijinindu-se de trunchi, îşi încrucişă braţele pe piept şi începu să privească cerul ca un flăcău în­drăgostit.
― ...Te rog, nu te deranja, domnule Şteflea.
― Vai de mine! Scuzaţi, vă rog! Ştiţi, căldurile...
— Ascultă, micuţul meu, trebuie să-i vorbeşti frumos, nu aşa; ţine, dă-i bomboane.
Odăiţa scundă bâzâia ca un 10 mai al muştelor.
Şeful gării, cu surtucul pe jumătate îmbrăcat, boxa în zadar, pe nevăzute, cu pumnul îndărăt, gaura blestemată a celeilalte mâneci... În sfârşit, răzbind prin tunelul de alpaca albastră, mâna şefului se repezi spre mâna înmănuşată a doamnei Deleanu. Cu o în­clinare eroică de om gras, sărută mănuşa. Aducându-şi aminte de batistă, şi-o luă de pe cap, pudic.
Dănuţ se simţi înfrigurat, ca într-o magazie cu jucării misterioase. Nu-şi lua ochii de la looping-the-loop-ul lent al benzii de hârtie ciuruită de pe rotiţa telegrafului... Ştia că banda aceea e tainicul funicular cu care urcă şi coboară cuvintele de prin văzduh... şi parcă nu-i venea să creadă.
― Vine regulat, domnule Şteflea?
― Vai de mine, coniţă, imediat! gâfâi şeful.
― Hai, Dănuţ, afară”.
(Ionel Teodoreanu, La Medeleni)
Cerinte:
A.
  1. Indică două moduri de expunere prezente în  text.                                                                       (3p)
  2. Numește trei dintre personajele textului.                                                                                      (3p)
  3. Explicați conceptele de autor, narator, personaj din perspectiva relației care se stabilește între acestea, având ca suport textul dat.                                                                                                                   (3p)
  4. Identifica în text o figura de stil și numește-o.                                                                              (3p)

  5. Cuvintele din, îndelung sunt formate prin:                                                                                        (3p)
a) compunere;
b) derivare;
c) conversiune.
  6. Sinonimele cuvintelelor: dezmierdă, înclinare, cățărați sunt în ordine:
            a) bârfește, aplecare, căzuți;                                                                                       
            b) alintă, aplecare, cocoțați;                                                                                                         (3p)
            c) iubește, cădere, împiedicați.
  7. În exemplul și – o avem hiat.                A / F                                                                                      (3p)
  8. Extrage din text un substantiv în cazul vocativ și un verb copulativ.                                                 (3p)
  9. Alcătuiește un enunț în care substantivul Șteflea să îndeplinească funcția de atribut apozițional în cazul nominativ .                                                                                                                                                (3p)
  10. Indicați funcția sintactică a cuvintelor cerul, gării, odăița.                                                              (3p)


            Se dă textul :

 "Echerul, folosit și în matematică,
Devine tot mai mult
Un instrument literar.
Cu el poți citi cu succes O mulțime de opere. îl așezi frumos
Pe prima pagină,
Și nu citești decât ce scapă în afara liniilor lui
De lemn”.
(Marin Sorescu, Echerul)

B. Imaginați – vă un dialog de 10 – 15 rânduri care să aibă ca temă o dispută între Echer și Compas. (15) 
                                                                       
În compunerea ta, trebuie:
-          să dai un titlu potrivit compunerii;
-            respecti conventiile specifice unui dialog;
-          să ai un conținut adecvat cerinței;
-          să respecți limitele de spațiu indicate.


BAREM CLASA A VI-A


Barem:
A 1. Descrierea / narațiunea (1, 5p), dialogul (1,5p)  – 3p;
2. Dănuț (1p); dl Steflea (1p); Gheorghiţă a Marandei(1p); doamna Deleanu  – 3p;
3. Autorul este cel care construiește un univers nou, imaginar atunci când creează o operă literară, în timp ce naratorul este vocea care relatează / povestește ce se întâmplă într – o operă literară. Autorul nu se confundă cu naratorul. Naratorul poate fi și personaj al operei literare, atunci când acțiunea este prezentată la persoana I. În textul dat, autorul este Ionel teodoreanu, naratorul nu este personaj, povestirea făcându – se la persoana a III, deci obiectivă.  – 3p;
4. melancolică invidie, se simți înfrigurat, jucării misterioase, hârtie ciuruită = epitete; să privească...ca un făclău îndrăgostit / se simți înfrigurat ca într – o magazie = comparație– 3p;
5. a – 3p;
6. b – 3p;
7. F – 3p;
8. Dănuț / (domnule)(1,5); rămas, (e) (1,5)– 3p;
9. Domnul Șteflea a fost ieri pe aici. ;Domnul, adică Șteflea, a fost pe aici.; Fratele meu, Steflea, a sosit. – 3p ;
10. Complement direct ; Subiect ; Atribut substantival genitival. (1p pentru identificarea corectă a fiecărei funcții) – 3p

B. 15p
- coerența textului, succesiunea logică a ideilor .....................................3p
- respectarea părţilor unei compuneri......................................................3p
- proprietatea termenilor, bogăţia şi expresivitatea vocabularului..........2p
- adecvarea conținutului la cerință............................................................2p
- ortografia ..............................................................................................1p
- punctuația .............................................................................................1p
- redactare................................................................................................1p
- originalitate............................................................................................1p
- creativitate.............................................................................................1p




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu