CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR
”PE URMELE LUI ION BARBU”
EDIȚIA
a II-a, IONEȘTI, 25 MARTIE 2017
scoalaionesti.blogspot.ro LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA
a VI- a
TOATE SUBIECTELE VOR FI REZOLVATE
INTEGRAL PE FOAIA DE CONCURS!
SUBIECTE:
Se da textul :
„Trăsura porni.
Urcându-se în genunchi pe pernă, cu bărbia sprijinită de
poclit, Dănuţ privi îndelung, cu melancolică invidie, pe din ce în ce mai
micşoratul Gheorghiţă. La fel priveau copiii, căţăraţi de-a lungul porţii, pe
străjerul stejarului cu zmeul.
Rămas stăpîn, Gheorghiţă a Marandei dezmierdă sfoara
întinsă şi sonoră ca o strună... şi nesocotind bunătăţile din pumnul închis, se
aşeză la pămînt sprijinindu-se de trunchi, îşi încrucişă braţele pe piept şi
începu să privească cerul ca un flăcău îndrăgostit.
― ...Te rog, nu te deranja, domnule Şteflea.
― Vai de mine! Scuzaţi, vă rog! Ştiţi, căldurile...
— Ascultă, micuţul meu, trebuie să-i vorbeşti frumos, nu aşa; ţine, dă-i
bomboane.
Odăiţa scundă bâzâia ca un 10 mai al muştelor.
Şeful gării, cu surtucul pe jumătate îmbrăcat,
boxa în zadar, pe nevăzute, cu pumnul îndărăt, gaura blestemată a celeilalte
mâneci... În sfârşit, răzbind prin tunelul de alpaca albastră, mâna şefului se
repezi spre mâna înmănuşată a doamnei Deleanu. Cu o înclinare eroică de
om gras, sărută mănuşa. Aducându-şi aminte de batistă, şi-o luă de pe cap,
pudic.
Dănuţ se simţi înfrigurat, ca într-o magazie cu jucării
misterioase. Nu-şi lua ochii de la looping-the-loop-ul
lent al benzii de hârtie ciuruită de pe rotiţa telegrafului... Ştia că banda
aceea e tainicul funicular cu care urcă şi coboară cuvintele de prin văzduh...
şi parcă nu-i venea să creadă.
― Vine regulat, domnule Şteflea?
― Vai de mine, coniţă, imediat! gâfâi şeful.
― Hai, Dănuţ, afară”.
(Ionel Teodoreanu,
La Medeleni)
Cerinte:
A.
1. Indică două moduri de expunere prezente
în text.
(3p)
2. Numește trei dintre personajele textului. (3p)
3. Explicați conceptele de autor, narator, personaj din
perspectiva relației care se stabilește între acestea, având ca suport textul
dat. (3p)
4. Identifica în text o figura de stil și
numește-o.
(3p)
5. Cuvintele din, îndelung sunt formate prin:
(3p)
a) compunere;
b) derivare;
c) conversiune.
6. Sinonimele cuvintelelor: dezmierdă, înclinare, cățărați sunt în ordine:
a) bârfește, aplecare, căzuți;
b) alintă, aplecare, cocoțați;
(3p)
c) iubește, cădere, împiedicați.
7. În exemplul și – o avem hiat. A / F (3p)
8. Extrage din text un substantiv în cazul
vocativ și un verb copulativ. (3p)
9. Alcătuiește un enunț în care substantivul Șteflea să îndeplinească funcția de
atribut apozițional în cazul nominativ .
(3p)
10. Indicați funcția sintactică a cuvintelor cerul, gării, odăița. (3p)
Se dă textul :
"Echerul, folosit și în matematică,
Devine tot mai mult
Un instrument literar.
Cu el poți citi cu succes O mulțime de opere. îl așezi frumos
Pe prima pagină,
Și nu citești decât ce scapă în afara liniilor lui
De lemn”.
Cu el poți citi cu succes O mulțime de opere. îl așezi frumos
Pe prima pagină,
Și nu citești decât ce scapă în afara liniilor lui
De lemn”.
(Marin Sorescu, Echerul)
B. Imaginați – vă un dialog de 10 – 15
rânduri care să aibă ca temă o dispută între Echer și Compas. (15)
În compunerea ta, trebuie:
-
să dai un titlu potrivit compunerii;
-
să respecti conventiile
specifice unui dialog;
-
să ai un conținut adecvat cerinței;
-
să respecți limitele de spațiu indicate.
BAREM CLASA A VI-A
Barem:
A 1. Descrierea / narațiunea (1, 5p), dialogul (1,5p) – 3p;
2. Dănuț (1p); dl Steflea (1p); Gheorghiţă
a Marandei(1p); doamna Deleanu – 3p;
3. Autorul este
cel care construiește un univers nou, imaginar atunci când creează o operă
literară, în timp ce naratorul este vocea care relatează / povestește ce se
întâmplă într – o operă literară. Autorul nu se confundă cu naratorul.
Naratorul poate fi și personaj al operei literare, atunci când acțiunea este
prezentată la persoana I. În textul dat, autorul este Ionel teodoreanu,
naratorul nu este personaj, povestirea făcându – se la persoana a III, deci
obiectivă. – 3p;
4. melancolică invidie, se simți înfrigurat,
jucării misterioase, hârtie ciuruită = epitete; să privească...ca un făclău îndrăgostit / se simți înfrigurat ca într
– o magazie = comparație– 3p;
5. a – 3p;
6. b – 3p;
7. F – 3p;
8. Dănuț / (domnule)(1,5); rămas, (e)
(1,5)– 3p;
9. Domnul Șteflea a fost ieri pe aici. ;Domnul, adică Șteflea, a fost pe aici.; Fratele meu, Steflea, a sosit. –
3p ;
10. Complement
direct ; Subiect ; Atribut substantival genitival. (1p pentru
identificarea corectă a fiecărei funcții) – 3p
B. 15p
- coerența textului, succesiunea logică a ideilor
.....................................3p
- respectarea părţilor unei
compuneri......................................................3p
- proprietatea termenilor, bogăţia şi
expresivitatea vocabularului..........2p
- adecvarea conținutului la
cerință............................................................2p
- ortografia
..............................................................................................1p
- punctuația
.............................................................................................1p
- redactare................................................................................................1p
-
originalitate............................................................................................1p
- creativitate.............................................................................................1p
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu