Totalul afișărilor de pagină

vineri, 3 martie 2017

SUBIECTE CLASA A VII-A și CLASA A VIII-A, LB.ROMÂNĂ, 2016



ȘCOALA GIMNAZIALĂ, comuna IONEȘTI, județul VÂLCEA    

e-mail: scoala_ionesti@yahoo.com
CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR
”PE URMELE LUI ION BARBU”
EDIȚIA I, IONEȘTI, 26 MARTIE 2016
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA  a VII- a
TOATE SUBIECTELE VOR FI REZOLVATE INTEGRAL  PE FOAIA DE CONCURS!

SUBIECTE:
Se dă textul:
„Înalt în orga prismei cântăresc
Un saturat de semn, poros infoliu.
Ca fruntea vinului cotoarele roşesc,
Dar soarele pe muchii curs – de doliu.
Aproape. Ochii împietresc cruciş
Din fila vibrătoare ca o tobă,
Coroana literei, mărăciniş,
Jos în lumină tunsă, grea, de sobă.
Odaie, îndoire-n slabul vis!
- Deretecată trece, de-o mătuşe -
Gunoiul tras în conuri, lagăr scris,
Adeverire zilei – prin cenuşe”.
(Ion Barbu, Dioptrie)
Scrieți, pe foaia de concurs, răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos:
A.
1.  Cuvintele  tras, curs sunt formate prin:
a)  compunere;
b)  derivare;                                                                                                                     (3p)                       
c)  schimbarea valorii gramaticale;
2.  Sinonimele contextuale ale cuvintelor: împietresc, tunsă, deretecată sunt, în ordine:
a) încremenesc, slabă, rânduită;
b) îngheață, aranjată, distrusă;                                                                                        (3p)
c) dispar, întunecată, împiedicată;
3. Antonimele contextuale ale cuvintelor: aproape, vibrătoare, vis sunt, în ordine: departe, inertă, realitate; A / F                                                                                                            (3p)
4.  În construcția de – o, grupul de sunete e – o formează un hiat. A / F                               (3p)
5.  Forma corectă a cuvântului deretecat este dereticat. A / F                                               (3p)
6.  Construiți un enunț în care să existe un verb la diateza pasivă.                                        (3p)
7.  Precizați valoarea morfologică a cuvintelor: un saturat,  îndoire,  scris.                         (3p)
8.  Precizați funcția sintactică a cuvintelor: ca fruntea, odaie, în conuri.                             (3p)
9.  Precizați subiectul  propoziției: Părerile de rău mă încercau.                                         (3p)
10. Construiți o propoziție în care verbul a deveni să aibă valoare morfologică de verb copulativ. Argumentați.                                                                                                                            (3p)

Se dă textul:
            „Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei”.
(Ion Barbu, citat)
B. Pornind de la citatul dat, redactați o compunere de 15 – 20 de rânduri, în care să argumentați legătura dintre matematică și poezie.                                                                 (15p)
În redactarea textului, veți avea în vedere:
-          alegerea unui titlu sugestiv;
-          respectarea convențiilor specifice textului argumentativ;
-          un conținut adecvat cerinței;
-          respectarea limitelor de spațiu indicate.




ȘCOALA GIMNAZIALĂ, comuna IONEȘTI, județul VÂLCEA    
e-mail: scoala_ionesti@yahoo.com
CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR
”PE URMELE LUI ION BARBU”
EDIȚIA I, IONEȘTI, 26 MARTIE 2016
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA  a VIII- a
TOATE SUBIECTELE VOR FI REZOLVATE INTEGRAL  PE FOAIA DE CONCURS!

SUBIECTE:
Se dă textul:


„Ca fruntea mea să poarte diademul
Ce fulgeră-n albastrele palate
Am ridicat oştiri nenumărate
Şi-ncrezător, dezlănţuii blestemul.

Dezlănţuii mulţimile-ntrunite
Şi năpădită fu întreaga zare
Iar vremea prinse-ncet să desfăşoare
Fuiorul ei de ore nesfârşite...

Mult timp, în pragul porţii opaline,
Am stat s-aştept herladul biruinţii,
Am stat să-ntreb cuprinderile minţii
De crainicul trimis, ce nu mai vine.

Nu vine, căci spre culmile-ngheţate
Oştirile n-au vrut să se îndrume,
N-au mai dorit podoaba fără nume
Şi n-au găsit albastrele palate.

Încât, sub vântul aprig de ispite
S-au răzleţit din ţară-n altă ţară...
Şi-acum se-ntorc în turme istovite
Hlamida să-mi sărute şi să moară.

Oştirile se-ntorc. În juru-mi zborul
Şi umbra morţii darnic se împarte;
Pe când, prin doliul sălilor deşarte
Cu paşi sonori pătrunde Învingătorul...”

(Ion Barbu, Înfrângere)

Cerințe:
A. 1. Cuvintele  mea, darnic  sunt formate prin:
a)  compunere
b) derivare                                                                                                                     (3p)                       
c) schimbarea valorii gramaticale;
2. Sinonimele contextuale ale cuvintelor  diademul, zare, aprig sunt, în ordine:
a) coroana, orizont, stăruitor;
b) diademă, vazduh, depărtate;                                                                                                 (3p)
c) diademă, orizont, rău;
3.  Antonimele contextuale ale cuvintelor: biruinții, zborul, istovite sunt, în ordine înfrângerii, prăbușirea, odihnite; A / F (3p)
4. Cuvântul hlamida înseamnă mantie. A / F (3p)
5. Explicați rolul cratimei în structura n - au. (3p)
6. Alcătuiți trei propoziții în care ce să aibă valori morfologice distincte.                  (3p)
7. Funcția sintactică a cuvintelor subliniate în text, ce, ei, sonori este,  în ordine:      (3p)
a) subiect, atribut pronominal genitival, atribut adjectival;
b) complement direct, atribut adjectival, complement indirect;
8. Se dă fraza: Rămâne de văzut dacă îl vom invita pe Mihai, la cină. Precizați funcția sintactică a construcției de văzut și faceți expansiunea acesteia.                                                                (3p)
9. Despărțiți în propoziții fraza următoare și indicați felul propozițiilor identificate: Pare că vorbești din lumea în care se duc și nu se mai întorc toți oamenii.                                            (3p)
10. Construiți o frază în care verbul a fi să reprezinte elementul regent pentru o propoziție subordonată subiectivă.                                                                                                               (3p)

 Se dă textul:
„Matematician de profesie, poetul (Ion Barbu) a fost ispitit să desprindă numai spiritul disciplinei sale, adică alunecarea de la ses la pisc, zborul în absolut spre ultima esență, și să-l aplice liricii în înțelesul că, dăta fiind o ascunsa ordine în univers, jocul simbolurilor să fie o cheie de inițiere.”  (G. Calinescu - Istoria literaturii române de la origini pana în prezent, ediția a ll-a, revăzută și adaugită, Editura Minerva, Bucuresti, 1986, p. 892)
B. Plecând de la citatul dat, redactați o compunere de minim 20 de rânduri, în care să vă exprimați opinia despre rolul matematicii și poeziei în dezvoltarea voastră spirituală.                   (15p)

Compunerea voastră trebuie:
- să aibă un titlu sugestiv;
– să aibă un conținut adecvat cerinței;
– să respecte limitele de spațiu indicate.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerințelor nu este obligatorie.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu