ȘCOALA GIMNAZIALĂ,
comuna IONEȘTI, județul VÂLCEA
e-mail: scoala_ionesti@yahoo.com
CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR
”PE
URMELE LUI ION BARBU”
EDIȚIA I, IONEȘTI, 26 MARTIE 2016
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA a VII- a
TOATE
SUBIECTELE VOR FI REZOLVATE INTEGRAL PE
FOAIA DE CONCURS!
SUBIECTE:
Se dă textul:
„Înalt în orga
prismei cântăresc
Un saturat de semn, poros infoliu.
Ca fruntea vinului cotoarele roşesc,
Dar soarele pe muchii curs – de doliu.
Un saturat de semn, poros infoliu.
Ca fruntea vinului cotoarele roşesc,
Dar soarele pe muchii curs – de doliu.
Aproape. Ochii
împietresc cruciş
Din fila vibrătoare ca o tobă,
Coroana literei, mărăciniş,
Jos în lumină tunsă, grea, de sobă.
Din fila vibrătoare ca o tobă,
Coroana literei, mărăciniş,
Jos în lumină tunsă, grea, de sobă.
Odaie, îndoire-n
slabul vis!
- Deretecată trece, de-o mătuşe -
Gunoiul tras în conuri, lagăr scris,
Adeverire zilei – prin cenuşe”.
- Deretecată trece, de-o mătuşe -
Gunoiul tras în conuri, lagăr scris,
Adeverire zilei – prin cenuşe”.
(Ion Barbu, Dioptrie)
Scrieți, pe foaia de concurs, răspunsul pentru fiecare
dintre cerințele de mai jos:
A.
1. Cuvintele tras, curs sunt formate prin:
a) compunere;
b) derivare; (3p)
c) schimbarea valorii gramaticale;
2. Sinonimele contextuale ale cuvintelor: împietresc,
tunsă, deretecată sunt, în ordine:
a) încremenesc, slabă, rânduită;
b) îngheață, aranjată, distrusă; (3p)
c) dispar, întunecată, împiedicată;
3. Antonimele contextuale ale
cuvintelor: aproape, vibrătoare, vis sunt,
în ordine: departe, inertă, realitate; A / F (3p)
4. În construcția de – o, grupul de sunete e – o
formează un hiat. A / F (3p)
5. Forma corectă a cuvântului deretecat
este dereticat.
A / F (3p)
6. Construiți un enunț în care să existe un verb
la diateza pasivă. (3p)
7. Precizați
valoarea morfologică a cuvintelor: un saturat,
îndoire, scris. (3p)
8. Precizați funcția sintactică a cuvintelor: ca fruntea,
odaie, în conuri. (3p)
9. Precizați subiectul propoziției: Părerile de rău mă încercau. (3p)
10. Construiți o propoziție în
care verbul a deveni să aibă valoare morfologică de verb copulativ.
Argumentați. (3p)
Se dă textul:
„Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită
simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine
poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit
niciodată domeniul divin al geometriei”.
(Ion Barbu, citat)
B. Pornind
de la citatul dat, redactați o compunere de 15 – 20 de rânduri, în care să
argumentați legătura dintre matematică și poezie.
(15p)
În redactarea
textului, veți avea în vedere:
-
alegerea
unui titlu sugestiv;
-
respectarea
convențiilor specifice textului argumentativ;
-
un
conținut adecvat cerinței;
-
respectarea
limitelor de spațiu indicate.
ȘCOALA GIMNAZIALĂ, comuna IONEȘTI, județul VÂLCEA
e-mail: scoala_ionesti@yahoo.com
CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR
”PE
URMELE LUI ION BARBU”
EDIȚIA I, IONEȘTI, 26 MARTIE 2016
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA a VIII- a
TOATE
SUBIECTELE VOR FI REZOLVATE INTEGRAL PE
FOAIA DE CONCURS!
SUBIECTE:
Se dă textul:
„Ca fruntea mea să poarte
diademul
Ce fulgeră-n albastrele palate
Am ridicat oştiri nenumărate
Şi-ncrezător, dezlănţuii
blestemul.
Dezlănţuii mulţimile-ntrunite
Şi năpădită fu întreaga zare
Iar vremea prinse-ncet să
desfăşoare
Fuiorul ei de ore
nesfârşite...
Mult timp, în pragul porţii
opaline,
Am stat s-aştept herladul
biruinţii,
Am stat să-ntreb cuprinderile
minţii
De crainicul trimis, ce nu mai
vine.
Nu vine, căci spre
culmile-ngheţate
Oştirile n-au vrut să se
îndrume,
N-au mai dorit podoaba fără
nume
Şi n-au găsit albastrele
palate.
Încât, sub vântul aprig de
ispite
S-au răzleţit din ţară-n altă
ţară...
Şi-acum se-ntorc în turme
istovite
Hlamida să-mi sărute şi să
moară.
Oştirile se-ntorc. În juru-mi
zborul
Şi umbra morţii darnic se
împarte;
Pe când, prin doliul sălilor
deşarte
Cu paşi sonori pătrunde
Învingătorul...”
(Ion Barbu, Înfrângere)
Cerințe:
A. 1. Cuvintele mea, darnic sunt formate prin:
a) compunere
b) derivare
(3p)
c) schimbarea valorii
gramaticale;
2. Sinonimele contextuale ale
cuvintelor diademul, zare, aprig sunt, în ordine:
a) coroana, orizont, stăruitor;
b) diademă, vazduh, depărtate;
(3p)
c) diademă, orizont, rău;
3. Antonimele contextuale ale cuvintelor: biruinții, zborul, istovite sunt, în
ordine înfrângerii, prăbușirea, odihnite;
A / F (3p)
4. Cuvântul hlamida înseamnă mantie. A / F (3p)
5. Explicați rolul cratimei în
structura n - au. (3p)
6. Alcătuiți trei propoziții în
care ce să aibă valori morfologice
distincte. (3p)
7. Funcția
sintactică a cuvintelor subliniate în text, ce,
ei, sonori este, în ordine: (3p)
a) subiect, atribut pronominal
genitival, atribut adjectival;
b) complement direct, atribut
adjectival, complement indirect;
8. Se dă fraza: Rămâne de văzut dacă îl vom invita pe Mihai,
la cină. Precizați funcția sintactică a construcției de văzut și faceți expansiunea acesteia.
(3p)
9. Despărțiți în propoziții
fraza următoare și indicați felul propozițiilor identificate: Pare că vorbești din lumea în care se duc și
nu se mai întorc toți oamenii.
(3p)
10. Construiți o frază în care
verbul a fi să reprezinte elementul
regent pentru o propoziție subordonată subiectivă.
(3p)
Se dă
textul:
„Matematician
de profesie, poetul (Ion Barbu) a fost ispitit să desprindă numai spiritul
disciplinei sale, adică alunecarea de la ses la pisc, zborul în absolut spre
ultima esență, și să-l aplice liricii în înțelesul că, dăta fiind o ascunsa
ordine în univers, jocul simbolurilor să fie o cheie de inițiere.” (G. Calinescu - Istoria literaturii române de la origini pana în prezent, ediția a
ll-a, revăzută și adaugită, Editura Minerva, Bucuresti, 1986, p. 892)
B. Plecând de la
citatul dat, redactați o compunere de minim 20 de rânduri, în care să vă
exprimați opinia despre rolul matematicii și poeziei în dezvoltarea voastră
spirituală. (15p)
Compunerea voastră trebuie:
- să aibă un titlu sugestiv;
– să aibă un conținut adecvat
cerinței;
– să respecte limitele de
spațiu indicate.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerințelor nu este
obligatorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu