ȘCOALA GIMNAZIALĂ,
comuna IONEȘTI, județul VÂLCEA
e-mail: scoala_ionesti@yahoo.com
CONCURSUL JUDEȚEAN INTERDISCIPLINAR
”PE
URMELE LUI ION BARBU”
EDIȚIA I, IONEȘTI, 26 MARTIE 2016
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA a V- a
TOATE SUBIECTELE
VOR FI REZOLVATE INTEGRAL PE FOAIA DE
CONCURS!
SUBIECTE:
Se dă textul:
„Castelul tău de gheața l-am cunoscut, Gândire:
Sub tristele-i arcade mult timp am rătăcit
De noi răsfrângeri dornic, dar nicio oglindire,
În stinsele - i cristale ce-ascunzi, nu mi-a vorbit;
Sub tristele-i arcade mult timp am rătăcit
De noi răsfrângeri dornic, dar nicio oglindire,
În stinsele - i cristale ce-ascunzi, nu mi-a vorbit;
Am părăsit în
urmă grandoarea ta polară
Și-am mers, și-am mers spre caldul pământ de miazazi,
Și sub un pâlc de arbori stufoși, în fapt de seara,
Cărarea mea, surprinsă de umbră, se opri.
Și-am mers, și-am mers spre caldul pământ de miazazi,
Și sub un pâlc de arbori stufoși, în fapt de seara,
Cărarea mea, surprinsă de umbră, se opri.
Sub acel pâlc
de arbori sălbateci, în amurg,
Mi-ai apărut - sub chipuri necunoscute mie,
Cum nu erai acolo, în frigurosul burg,
Tu, muzică a formei în zbor, Euritmie!
Mi-ai apărut - sub chipuri necunoscute mie,
Cum nu erai acolo, în frigurosul burg,
Tu, muzică a formei în zbor, Euritmie!
Sub înfloriții
arbori, sub ochiul meu uimit,
Te-ai resorbit în sunet, în linie, culoare,
Te-ai revărsat în lucruri, cum în eternul mit
Se revarsa divinul în luturi pieritoare.
Te-ai resorbit în sunet, în linie, culoare,
Te-ai revărsat în lucruri, cum în eternul mit
Se revarsa divinul în luturi pieritoare.
(........................................................................)”
(Ion Barbu, Umanizare)
Scrieți, pe foaia de
concurs, răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos:
A.
1. Cuvintele resorbit, revărsat sunt formate prin:
a) derivare cu sufix;
b) derivare cu prefix;
(3p)
c) derivare cu sufix și prefix;
2. Sinonimele cuvintelor: grandoarea, am cunoscut, arbori sunt,
în ordine:
a) măreția, am întâlnit, copaci;
b) candoarea, am întâlnit, ramuri;
(3p)
c) măreția, înfrigurat, copaci;
3. Antonimele cuvintelor: stinsele, ascunzi, se opri sunt, în ordine, aprinsele, descoperi, se porni;
A / F (3p)
4. Precizați câte litere și câte
sunete au cuvintele: gheață, oglindire, acel.
5. Structura în sunet, în linie, culoare
este o enumerație. A / F (3p)
6. Notați modul și timpul verbelor: am
cunoscut, ascunzi, erai. (3p)
7. Precizați cazul substantivului Gândire. (3p)
8. Precizați funcția sintactică a cuvintelor: castelul,
spre pământ, Euritmie. (3p)
9. Precizați care este subiectul în
exemplul: Ionel, mama te așteaptă! (3p)
10. Construiți o propoziție în care verbul a fi să aibă valoare
copulativă. (3p)
B. Redactați o compunere de 15 – 20 de rânduri, în care să vă imaginați o
călătorie în Împărăția Matematicii.
(15p)
În redactarea
textului, veți avea în vedere:
-
alegerea
unui titlu sugestiv;
-
respectarea
convențiilor specifice textului narativ;
-
relatarea
unei întâmplări, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
-
un
conținut adecvat cerinței;
-
respectarea
limitelor de spațiu indicate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu